HLK

Idag var jag på HLK – högskolan för lärande och kommunikation – i Jönköping. Under förmiddagen läste jag en avhandling samt några artiklar inför rektorslyftet nästa vecka. På eftermiddagen var det föreläsning om kommunikation på en utbildning där en av mina medarbetare deltar och där jag var inbjuden i egenskap av chef.
Det mest givande på denna föreläsning var att jag fick ta del av de kompetensprofiler Skolverket arbetat fram kring vad lärare eller förskollärare förväntas göra. Klockren arbetsbeskrivning!

Kompetensprofil för förskolläraren

Mötet med barnet
25 § I mötet med barnet ska förskolläraren visa sin förmåga att
1. bedöma och dokumentera det enskilda barnets behov och utforma utbildningen så att barnet får det stöd, den hjälp och de utmaningar barnet behöver,
2. utforma undervisningen i enlighet med de nationella målen i läroplanen och anpassa utbildningen till såväl det enskilda barnet som till barngruppen, sammanhanget och situationen,
3. ta ansvar för att stimulera och utmana barnets utveckling och lärande genom att erbjuda en pedagogisk miljö där lärandet sker i vardagliga, lekfulla och för barnet funktionella sammanhang,
4. ha ett medvetet och engagerat förhållningssätt till barnets möjligheter att pröva och utveckla förmågor och intressen för språk, matematik, naturvetenskap och teknik, och
5. ta ansvar för att följa upp och kommunicera barnets lärande och utveckling med föräldrarna.

Ledarskap
26 § I sitt ledarskap ska förskolläraren visa sin förmåga att
1. leda och organisera arbetet så att en trygg lärandemiljö skapas som grundar sig på ömsesidig respekt och samarbete,
2. se fördelar med barns olikheter och genom detta stimulera barnens sociala gemenskap och ansvarskänsla,
3. eftersträva en god relation till barnen som karakteriseras av ömsesidig respekt, förtroendefullt förhållningssätt samt positiva förväntningar,
4. skydda varje barn mot skada, kränkningar, trakasserier och diskriminering, och
5. låta barnen utveckla sina förmågor oberoende av könstillhörighet.

Samverkan
27 § I sin samverkan ska förskolläraren visa sin förmåga att
1. vara saklig och objektiv i yrkesutövningen och därmed kunna uppfattas som rättvis av barnen,
2. ha ett nära samarbete med kollegor, föräldrar och vårdnadshavare,
3. delta i förskolans kontakter med samhället i övrigt,
4. delta i det systematiska kvalitetsarbetet i den förskoleenhet där förskolläraren är anställd,
5. respektera såväl kollegors som andra yrkesgruppers kompetens, skyldigheter och ansvar i den dagliga verksamheten, och
6. förstå och följa den människo- och kunskapssyn som förskollärares yrkesetik vilar på samt diskutera och bearbeta yrkesetiska ställningstaganden.

Ansvar för lärande och yrkesutveckling
28 § Förskolläraren ska kunna ta ansvar för sitt eget lärande och sin egen yrkesutveckling, genom att
1. på ett systematiskt sätt reflektera över sitt praktiska arbete enskilt och tillsammans med andra,
2. bedöma vilken effekt olika metoder har för barns lärande och utveckling och anpassa arbetet därefter,
3. tillägna sig aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, och
4. bedöma sitt eget behov av kompetensutveckling.

About these ads
Det här inlägget postades i Allmän redogörelse, Kvalitetsarbete. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s