Samverkan och utvärderingsdag i Vrigstad

Måndag efter en turbulent förra vecka. Jag hade nätt och jämt hunnit till Sävsjö förrän det var dags för samverkan på nämndsnivå. Ett antal punkter lyftes där inget var direkt okänt. Det handlade t.ex. om resursfördelning för vuxenelever, skyttecentrets upplevelsedel och FOUrum (forskningssamarbetet i länet). Det jag emellertid var mest intresserad av var hur man avser lösa ledningsfrågan på såväl förskoleenheten som inom skolan. Det är ju inte bara jag som slutar utan även en av gymnasierektorerna och på högstadiet så har man precis enats kring vem som ska bli rektor… Det vi enats om för förskolan är att min kollega tar förskolan själv för att använda sig av medarbetare som avlastning i olika frågor, t.ex. kring kvalitetsarbete.

20140616-234743-85663485.jpgEfter samverkan så blev det en kort fika på familjecentralen och därefter resa till Vrigstad för att lyssna av hur utvärderingsdagen fortskridit. Vi besökte Tuvan/Backen, Paletten och Prästhagen för samtal och jag imponerades av hur väl de arbetar med det systematiska kvalitetsarbetet. Jag tror att syntesen mellan centralortens arbete och Vrigstad kan blir mycket bra… lite synd att inte få följa det.

Under eftermiddagen så satt jag och kollegan med just kvalitetsarbete och andra områden som är återkommande för förskolans verksamhet. Egentligen är det ett område som behöver helt klart nu – tjänsterna! Det överskuggar allt annat men tyvärr så kan vi ännu inte få svar på de sista frågorna, de om vi får anställa vikarier. Utifrån vad jag fått förklarat för mig från den politiska ledningen så är avsikten inte att hindra oss från att anställa, utan att vi i mindre omfattning ska anställa vikarier och visstidsanställd personal. Det finns en politisk vilja att ha fasta tjänster vilket jag med min organisation inte har…(eftersom dessa är hemma på föräldraledighet!).

 

Detta inlägg publicerades i Paletten, Prästhagen, Vrigstad. Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.